Jak sumować w Excelu? Obliczanie sumy komórek w Microsoft Excel

Szybkie podsumowanie

Żeby szybko zsumować kilka (podobnie jak kilkaset i więcej) liczb w Excelu, wystarczy je zaznaczyć – np. przeciągając myszką przy wciśniętym lewym przycisku.

liczby-zaznaczone-w-excelu

W pasku stanu, na dole okna programu Excel, zobaczymy kolejno:

wiersz-statusu-z-podsumowaniami-w-excelu

  • średnią zaznaczonych liczb (puste komórki nie są brane pod uwagę, czyli nie zaniżają średniej)
  • liczbę zaznaczonych wartości (puste komórki nie są brane pod uwagę)
  • maksimum wśród zaznaczonych wartości
  • suma zaznaczonych wartości

W taki sposób można szybko podsumować wybrany zakres wartości – zakres ten nie musi być wyłącznie w jednej kolumnie, czy wierszu, zaznaczyć można w ten sposób dowolny zakres komórek, w tym nieregularny, jak na poniższej ilustracji:

podsumowanie-nieregularnego-zakresu-komorek-w-excelu

Suma komórek w kolumnie lub w jej części

Pierwszy opisany sposób jest dobry, żeby szybko sumować wybrane części arkusza, jednak nie daje trwałego efektu.
Żeby uzyskać trwałą i do tego automatycznie aktualizującą się w razie zmiany wartości w sumowanych komórkach sumę liczb, trzeba użyć funkcji.
W polskiej wersji językowej Excela, funkcja ta nazywa się po prostu:

SUMA

Funkcja ta w komórce, w której jest wpisana będzie przechowywała i wyświetlała wartość sumy liczb z komórek, które wskażemy jako argumenty funkcji.

Bardzo szybkie podsumowanie – bez samodzielnego pisania formuł, czyli Autosumowanie

Jeżeli nie chcesz pisać formuł, wystarczy stanąć w komórce pod spodem listy liczb do zsumowania i nacisnąć przycisk „Autosumowanie” dostępny na wstędze Excel’a, w bloku Edytowanie:

autosumowanie-w-excelu

Excel sam spróbuje domyślić się jakie liczby chcesz zsumować i w komórce, w której jesteś zaproponuje formułę SUMA obejmującą zakres, którego się „domyślił”.

autosumowanie-w-excelu-wynik

W razie, gdyby Excel „domyślił się” źle i zakres okazał się jednak nieprawidłowy, można ręcznie skorygować formułę wg. wskazówek poniższych wskazówek.

Szybko, ale dokładniej, czyli piszemy formułę SUMA własnoręcznie

Jak wpisać funkcję SUMA do komórki Excel’a?
Na pewno należy zacząć od znaku równości, żeby Excel wiedział, że chodzi nam o funkcję SUMA, a nie o słowo „SUMA”

Poniżej przykłady:

=SUMA(A1:A5) oblicza sumę wartości komórek ułożonych pionowo w kolumnie A, od wiersza 1 do wiersza 5 (czyli 5 komórek)
=SUMA(A1:F1) oblicza sumę wartości komórek ułożonych w wierszu 1, od kolumny A do kolumny F (czyli 6 komórek)
=SUMA(A1:B5) oblicza sumę wartości komórek ułożonych w prostokąt obejmujący komórki w kolumnach A i B, od wiersza 1 do wiersza 5 (prostokąt ma wymiary 2 x 5 komórek, czyli w sumie 10 komórek)
=SUMA(A1;B2;C3) sumuje wartości z 3 niezależnych komórek A1, B2 oraz C3
=SUMA(A1:A5;C1:C5) sumuje wartości z 2 zakresów – pierwszy zakres obejmuje komórki w kolumnie A, od wiersza 1 do 5, a drugi komórki w kolumnie C, także od wiersza 1 do 5

i słowo komentarza do przykładów:

  • wpisując funkcję należy koniecznie pamiętać o tym, żeby zacząć wpisywanie od znaku równości, następnie wpisać nazwę funkcji, a potem jej argumenty w nawiasach okrągłych
  • każdy argument funkcji SUMA może opisywać jedną komórkę (np. A1) lub spójny, prostokątny zakres komórek (np. A1:B5)
  • funkcja SUMA może mieć takich argumentów jeden (chyba najczęstsza sytuacja) lub więcej – argumenty funkcji przy polskich ustawieniach w systemie Windows, czyli w większości typowych przypadków oddzielane są średnikiem (przy angielskich – przecinkiem)

Tak to wygląda w samym Excelu:

Sumowanie w Excelu w praktyce

Podpowiedź: Suma całej kolumny lub całego wiersza

Jeżeli chcemy zsumować całą kolumnę liczb, to jej adres jako zakresu możemy podać jako:

=SUMA(A:A)

Dla całego wiersza adres taki będzie wygladał następująco:

=SUMA(1:1)

Ważne jest natomiast, aby sama funkcja umieszczona została w takim przypadku poza sumowanym obszarem (np. w kolumnie B w pierwszym przypadku lub w wierszu 2 w drugim przypadku), bo inaczej Excel wyświetli informację o odwołaniu cyklicznym (czyli sumowanie będzie obejmowało „samo siebie”).

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 3.4/5 (22 votes cast)

5 myśli nt. „Jak sumować w Excelu? Obliczanie sumy komórek w Microsoft Excel

  1. Dorota

    Dziękuję, bardzo przydały mi się Pana wskazówki.
    Dodam jeszcze, że po wpisaniu funkcji kursor umieszczałam w wybranej kratce pod kolumną i klikałam „Autosumowanie”. Wynik ukazywał się w tej kratce.
    Pozdrawiam :)

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *