Nazwy miesięcy w Excelu

Jak wypisać nazwy miesięcy w Excelu? Sposobów jest parę i poniższe 3 na pewno nie wyczerpują tematu, ale jest szansa, że któryś przyda się w Twojej pracy i arkuszu, który akurat tworzysz.

Metoda 1 – formatowanie istniejącej daty

Jeżeli w pewnej kolumnie lub komórce masz datę lub daty, do których chcesz dopisać nazwy miesięcy im odpowiadające, wystarczy użyć funkcji formatującej datę do tekstu – i oczywiście podać ten format. W naszym wypadku format będzie bardzo prosty:

=TEKST(A1;"mmmm") – dla pełnych nazw miesięcy

=TEKST(A1;"mmm") – dla skróconych nazw miesięcy

Kombinacji, zależnie od liczby literek m jest zresztą więcej.

Poniżej jak to wygląda:

Przy formacie podanym bezpośrednio w formule

Nazwa miesiąca w Excelu przy pomocy funkcji tekst i formatu "mmmm"

Przy formacie branym z innej komórki

Nazwa miesiąca w Excelu przy pomocy funkcji TEKST i formatu

Metoda 2 – wybór z listy

A co jeżeli np. chcemy mieć miesiące w konkretnym języku, niekoniecznie zgodnym z językiem Excela?
Bardzo fajne efekty można uzyskać, używając funkcji INDEKS. Da się ją zastosować zarówno z listą nazw miesięcy do wyboru „wbudowaną” w formułę funkcji, jak i z listą podaną w komórkach Excela, zależnie od tego, który sposób jest bardziej dogodny:

Nazwy miesięcy w Excelu wyświetlone funkcją INDEKS z tablicą w formule

=INDEKS({"January";"February";"March";"April";
"May";"June";"July";"August";
"September";"October";"November";"December"};MIESIĄC(A17))

excel-nazwy-miesiecy-funkcja-indeks-tablica-w-formule

Nazwy miesięcy w Excelu wyświetlone funkcją INDEKS z tablicą w komórkach zewnętrznych

=INDEKS($D$33:$D$44;MIESIĄC(A28))

Excel - nazwy miesięcy funkcją INDEKS, tabela w komórkach

Metoda 3 – rozwinięcie listy

Excel dysponuje także pewną sympatyczną funkcją – potrafi rozwijać rozpoczęte listy do bardziej kompletnych. Działa to na liczbach, nazwach dni tygodni i – co w tym miejscu najbardziej interesujące – nazwach miesięcy.

Powodzenia!

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (1 vote cast)

2 thoughts on “Nazwy miesięcy w Excelu

  1. Anastazja Lange

    Dzień dobry.

    Jakie mogą być powody niepowodzenia zastosowania Metody #3? Zamiast uzupełnić miesiące po kolei Excel je po prostu kopijuje (naprzykład w 12 komurkach wpisuje tylko styczeń).

    Pozdrawiam,

    1. Wirus Post author

      Np. wersja językowa Excel’a inna niż polska, błąd ortograficzny (np. „styczen”, zamiast „styczeń”), spacja przed lub po słowie styczeń
      Listy, które Excel potrafi rozwijać, podejrzeć można w Opcje|Zaawansowane|Sekcja „Ogólne”|Przycisk „Edytuj listy niestandardowe”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *