Zawijanie tekstu w komórkach Excela to funkcja z której warto umieć świadomie skorzystać – przyda się zarówno, żeby obronić się przed domyślnym działaniem Excela nie zawsze zgodnym z tym co chcemy uzyskać, jak i zmusić tabelki do współpracy w sytuacji kiedy dokładnie wiemy jaki efekt jest nam potrzebny.
Do rzeczy – parę przykładów jak można zawinąć lub „odwinąć” tekst w Excelu:
Przełącznik automatycznego zawijania tekstu
Jeżeli do komórki Excela wpiszemy tekst dłuższy niż jej szerokość, to zacznie on „wystawać”:
Jeżeli wpiszemy coś do komórki obok, to sąsiad zasłoni pierwszą komórkę:
Żeby tego uniknąć możemy poszerzyć komórkę, jednak przy naprawdę długich tekstach jest to mało praktyczne – lepiej „złamać” tekst.
Excel potrafi to zrobić sam, za pomocą przycisku „Zawijaj tekst”:
Ręcznie łamanie linii
Nie zawsze automatyczne zawijanie przynosi pożądany skutek, a czasami wprost chcemy zachować kontrolę nad tym jak nasz tekst się zawinie.
W takiej sytuacji przydaje się umiejętność wymuszenia podziału tekstu na linie.
Zaczynamy od wpisania treści, wymuszając nową linię za pomocą kombinacji klawiszy Lewy Alt-Enter
W czasie edycji (wpisywania) wyglądać to będzie tak:
Bezpośrednio po wpisaniu może się okazać, że szerokość komórki mimo wszystko jest za mała:
i trzeba będzie ją dopasować, rozciągając krawędź nagłówka kolumny i/lub zmniejszając wysokość wiersza:
Tak przygotowana komórka będzie miała automatycznie włączone „Zawijanie tekstu”
A co gdyby to „Zawijanie tekstu” wyłączyć? Trochę się zepsuje:
Na całe szczęście tak wyglądającą komórkę można przywrócić do sensownego wyglądu, ponownie klikając „Zawijanie tekstu”.
Przykład zastosowania łamania wierszy w Excelu
Na koniec przykład pokazujący lepiej do czego to wszystko można wykorzystać:
Życzę wielu udanie złamanych wierszy! :-)
Super działa