Jeżeli mamy jedną lub więcej wartości liczbowych i chcielibyśmy obliczyć ile wynoszą ich udziały procentowe w sumie ich wszystkich (np. udział poszczególnych pozycji w domowym budżecie), za pomocą Microsoft Excel’a – poniżej wskazówki jak to zrobić.
1. Wpisujemy wartości, których udział procentowy będziemy obliczać
2. Sumujemy je, aby móc względem sumy wyliczyć udziały procentowe
3. Obliczamy udział pierwszej wartości wpisując formułę do komórki w której policzymy udziały procentowe, w pierwszym wierszu danych.
Aby uzyskać udział procentowy dzielimy wartość dla pojedynczego wiersza przez sumę wszystkich wierszy.
UWAGA! WAŻNY MOMENT! koniecznie pamiętać trzeba, aby w dzieleniu oznaczyć komórkę w której mamy sumę wszystkich wartości znakiem dolara (na ilustracji powyżej to B$9) przed liczbą oznaczającą wiersz komórki. Umożliwi nam to poprawne skopiowanie formuły do kolejnych wierszy, w których wyliczać będziemy udziały.
Bez tego znaku Excel przy kopiowaniu zmieniłby adres komórki z tej zawierającej sumę wartości na kolejne, poniższe.
4. Pierwszy wynik obliczeń – udział wyrażony ułamkiem
5. Formatujemy wynik jako procenty
zwykle warto zwiększyć dokładność, żeby pokazać także ułamkowe części procentów
i gotowe – udział procentowy obliczony!
Poniżej w pełnej krasie wynik obliczeń:
6. Teraz kopiujemy formułę z komórki, którą właśnie przygotowaliśmy do pozostałych komórek
Ctrl-C, potem zaznaczamy cały zakres…
i ENTER
Gotowe!
Co możemy dalej zrobić z tak uzyskanymi wynikami?
Pokazać je w bardziej obrazowej formie, przy pomocy reguł formatowania danych:
1. Za pomocą tzw. pasków danych:
lub kolorów:
Wyświetlić je na wykresie (dobrze nadaje się do np. tego wykres kołowy):
Dobrej zabawy z liczeniem procentów!
2015-02-12 Aktualizacja
Nawiązując do pytań z komentarzy i oskarżeń o zwinięcie 28 zł ;-)
To nie do końca tak – komputer nie za dobrze radzi sobie z ułamkami o długim rozwinięciu dziesiętnym (np. 1/3) i generalnie chętniej liczy ze skończoną dokładnością.
Najlepiej widać to chyba na poniższym przykładzie:
Po trochu stajemy więc wobec wyboru: albo mamy w miarę dokładnie policzone, wyświetlamy z dużą dokładnością (ale trochę mniej czytelnie) i wynik się zgadza, albo zaokrąglamy i musimy sobie jakoś poradzić z błędami powstającymi w wyniku zaokrąglenia – np. gdzieś ręcznie dodać, co zawsze jest „podejrzane”. W powyższym przykładzie widać, że nawet przy dużej liczbie cyfr po przecinku, z tym szczegółowym „zgadzaniem się” co do najmniejszej części ułamkowej może być różnie.
Ciekawostka: ponieważ tego typu problem z zaokrągleniami pojawia się nie tylko w tak trywialnym przykładzie jak powyżej, ale także np. w rozliczeniach podatkowych, w niektórych przypadkach sposób jego rozwiązania może być uregulowany prawnie lub interpretowany przez instytucję do tego upoważnioną..
Świetny poradnik!
Tego właśnie szukałem, nigdzie indziej nie mogłem znaleźć tej konkretnej porady. Wielkie dzięki i pozdrawiam.
Fajnie tylko udziały procentowe nie dają 100%, czyli zwinąłęs 28 złotych :)
No i tu pojawia się pewna trudność: udziały procentowe sumują się do 100%, ALE, to co jest wyświetlane różni się od tego co przechowywane wewnątrz komórki.
Gdyby w kolumnie z procentami użyć pod spodem funkcji sumowania, to okazałoby się, że wychodzi 100%, ale poszczególne składniki sumy są zaokrąglane w taki sposób (na potrzeby wyświetlania), że „ręcznie” nie chce wyjść 100%.
Dobrze o tym pamiętać – to co w Excelu widać, nie zawsze jest dokładnie tym, co znajduje się w „pamięci” komórki.
Nie da się zrobić tak, żeby wyświetlane procenty (zaokrąglone do liczb całkowitych) dawały w sumie 100%?
Jak najbardziej da się, choć nie zawsze automatycznie – zachęcam do przeczytania „Aktualizacji” na dole wpisu.
hehehehehe
Ktoś tu przesadził z sumą :)
0,01% z sumy 2800 to chcąc nie chcąc 0,28zł :)
P.S. Poradnik rewelacja :)
powjawia się komunikat #DZIEL/0!
i nie wiem co zrobić
Komunikat oznacza, że w komórce znajduje się formuła, w której wystąpiło dzielenie przez zero.
Taki komunikat może się pojawić np. jeżeli wpiszemy do komórki dzielenie wartości dwóch innych komórek, ale komórka z której brany jest dzielnik jest pusta.
Przykład poniżej:
Wystarczy podać sensowny z matematycznego punktu widzenia dzielnik, żeby błąd zniknął.
super i wszystko jest proste :) a ja mam pytanie jeżeli mam dwa słupki procentowe i chce je dokonać porównania na jednym wykresie to jak to zrobić?
Witam
Mam problem mam tabelkę gdzie jest 10 wierszy i w każdej komórce inną kwotę da się tak zrobić formułę żeby obok tych kwot pokazywała się np cena po odjęciu 5 % ale żeby nie trzeba było każdej ceny liczyć osobno ??
Witam,
mam wartość np. 10,47 i potrzebuję od niej odjąć 30% więc robię w ten sposób, że =D9*(1-E9) i wyszła mi wartość: 7,329. Teraz poprzez formatowanie komórek ustawiam, żeby były po przecinku tylko dwa miejsca więc Excel zaokrąglił mi do wartości 7,33 i ok. Tylko jak najadę na tą komórkę, to dalej się wyświetla w pasku formuły 7,329. Jak skopiować tą wartość, żeby w pasku formuły również była wartość 7,33?
Formatowanie wpływa tylko na wyświetlanie – nie na samą wartość. Skuteczny sposób, to użyć funkcji, np.
=ZAOKR(D9*(1-E9);2)
No i elegancko, dziękuje.
Bardzo dobrze wytłumaczone! Dziękuję za pomoc i pozdrawiam serdecznie!
dziekuje bardzo przydało sie:::)
Porada naprawdę pierwsza klasa! Krok po kroku, rewelacja!
Dziękuję, bardzo mi to pomogło!
Polecam!
a mam pytanie z innej beczki, mam komórkę gdzie jest wyliczony procent przypuśćmy w komórce jest 1200% , Następnie mam 4 arkusze i teraz jak zrobić by podzielić te 1200% w jednym arkuszu na 40% w drugim na 40% w trzecim na 10% i w czwartym na 10%, Proszę o pomoc gdyż mecze sie i nie mogę nic wskórać
Nie wiem czy dobrze rozumiem pytanie, ale formułę odnoszącą się do innego arkusza (Sheet) w ramach tego samego skoroszytu (Workbook), należy poprzedzić nazwą arkusza źródłowego. Jeżeli nazwa ta zawiera spacje, to trzeba ją ująć w cudzysłów (zwykły, podwójny, nie apostrofy).
Ciekawe podsumowanie.