Jak w Excelu obliczyć procent? Obliczanie udziału procentowego w Excelu

Jeżeli mamy jedną lub więcej wartości liczbowych i chcielibyśmy obliczyć ile wynoszą ich udziały procentowe w sumie ich wszystkich (np. udział poszczególnych pozycji w domowym budżecie), za pomocą Microsoft Excel’a – poniżej wskazówki jak to zrobić.

1. Wpisujemy wartości, których udział procentowy będziemy obliczać

jak-wyliczyc-procenty-w-excelu-krok-1

2. Sumujemy je, aby móc względem sumy wyliczyć udziały procentowe

wyliczanie-procentow-w-excelu-sumowanie-wartosci

3. Obliczamy udział pierwszej wartości wpisując formułę do komórki w której policzymy udziały procentowe, w pierwszym wierszu danych.

Aby uzyskać udział procentowy dzielimy wartość dla pojedynczego wiersza przez sumę wszystkich wierszy.

wyliczanie-procentow-w-excelu-udzial-procentowy-formula

UWAGA! WAŻNY MOMENT! koniecznie pamiętać trzeba, aby w dzieleniu oznaczyć komórkę w której mamy sumę wszystkich wartości znakiem dolara (na ilustracji powyżej to B$9) przed liczbą oznaczającą wiersz komórki. Umożliwi nam to poprawne skopiowanie formuły do kolejnych wierszy, w których wyliczać będziemy udziały.
Bez tego znaku Excel przy kopiowaniu zmieniłby adres komórki z tej zawierającej sumę wartości na kolejne, poniższe.

4. Pierwszy wynik obliczeń – udział wyrażony ułamkiem

wyliczanie-procentow-w-excelu-udzial-procentowy

5. Formatujemy wynik jako procenty

wyliczanie-procentow-w-excelu-zapis-procentowy

zwykle warto zwiększyć dokładność, żeby pokazać także ułamkowe części procentów

zwiekszenie-dokladnosci-wyswietlania-liczb

i gotowe – udział procentowy obliczony!

Poniżej w pełnej krasie wynik obliczeń:

wyliczanie-procentow-w-excelu-formatowanie-procentow-dokladnosc

6. Teraz kopiujemy formułę z komórki, którą właśnie przygotowaliśmy do pozostałych komórek

Ctrl-C, potem zaznaczamy cały zakres…

wyliczanie-procentow-w-excelu-kopiowanie-formuly-na-caly-zakres

i ENTER

wyliczanie-procentow-w-excelu-wyni

Gotowe!

Co możemy dalej zrobić z tak uzyskanymi wynikami?

Pokazać je w bardziej obrazowej formie, przy pomocy reguł formatowania danych:

1. Za pomocą tzw. pasków danych:

oznaczanie-procent-w-excelu-paskami-wybor-paskow

oznaczanie-procentow-w-excelu-paskami

lub kolorów:

oznaczanie-procentow-w-excelu-kolorami-wybor-paskow

oznaczanie-procentow-w-excelu-kolorami

Wyświetlić je na wykresie (dobrze nadaje się do np. tego wykres kołowy):

obliczanie-procentu-w-excelu-wykres-wynikow

Dobrej zabawy z liczeniem procentów!

2015-02-12 Aktualizacja

Nawiązując do pytań z komentarzy i oskarżeń o zwinięcie 28 zł ;-)
To nie do końca tak – komputer nie za dobrze radzi sobie z ułamkami o długim rozwinięciu dziesiętnym (np. 1/3) i generalnie chętniej liczy ze skończoną dokładnością.

Najlepiej widać to chyba na poniższym przykładzie:

roznice-zaokraglen-excel

Po trochu stajemy więc wobec wyboru: albo mamy w miarę dokładnie policzone, wyświetlamy z dużą dokładnością (ale trochę mniej czytelnie) i wynik się zgadza, albo zaokrąglamy i musimy sobie jakoś poradzić z błędami powstającymi w wyniku zaokrąglenia – np. gdzieś ręcznie dodać, co zawsze jest „podejrzane”. W powyższym przykładzie widać, że nawet przy dużej liczbie cyfr po przecinku, z tym szczegółowym „zgadzaniem się” co do najmniejszej części ułamkowej może być różnie.

Ciekawostka: ponieważ tego typu problem z zaokrągleniami pojawia się nie tylko w tak trywialnym przykładzie jak powyżej, ale także np. w rozliczeniach podatkowych, w niektórych przypadkach sposób jego rozwiązania może być uregulowany prawnie lub interpretowany przez instytucję do tego upoważnioną..

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

20 thoughts on “Jak w Excelu obliczyć procent? Obliczanie udziału procentowego w Excelu”

  1. Świetny poradnik!
    Tego właśnie szukałem, nigdzie indziej nie mogłem znaleźć tej konkretnej porady. Wielkie dzięki i pozdrawiam.

    1. No i tu pojawia się pewna trudność: udziały procentowe sumują się do 100%, ALE, to co jest wyświetlane różni się od tego co przechowywane wewnątrz komórki.
      Gdyby w kolumnie z procentami użyć pod spodem funkcji sumowania, to okazałoby się, że wychodzi 100%, ale poszczególne składniki sumy są zaokrąglane w taki sposób (na potrzeby wyświetlania), że „ręcznie” nie chce wyjść 100%.

      Dobrze o tym pamiętać – to co w Excelu widać, nie zawsze jest dokładnie tym, co znajduje się w „pamięci” komórki.

    1. Komunikat oznacza, że w komórce znajduje się formuła, w której wystąpiło dzielenie przez zero.
      Taki komunikat może się pojawić np. jeżeli wpiszemy do komórki dzielenie wartości dwóch innych komórek, ale komórka z której brany jest dzielnik jest pusta.

      Przykład poniżej:

      Excel - dzielenie przez zero

      Wystarczy podać sensowny z matematycznego punktu widzenia dzielnik, żeby błąd zniknął.

  2. super i wszystko jest proste :) a ja mam pytanie jeżeli mam dwa słupki procentowe i chce je dokonać porównania na jednym wykresie to jak to zrobić?

  3. Witam
    Mam problem mam tabelkę gdzie jest 10 wierszy i w każdej komórce inną kwotę da się tak zrobić formułę żeby obok tych kwot pokazywała się np cena po odjęciu 5 % ale żeby nie trzeba było każdej ceny liczyć osobno ??

  4. Witam,
    mam wartość np. 10,47 i potrzebuję od niej odjąć 30% więc robię w ten sposób, że =D9*(1-E9) i wyszła mi wartość: 7,329. Teraz poprzez formatowanie komórek ustawiam, żeby były po przecinku tylko dwa miejsca więc Excel zaokrąglił mi do wartości 7,33 i ok. Tylko jak najadę na tą komórkę, to dalej się wyświetla w pasku formuły 7,329. Jak skopiować tą wartość, żeby w pasku formuły również była wartość 7,33?

  5. a mam pytanie z innej beczki, mam komórkę gdzie jest wyliczony procent przypuśćmy w komórce jest 1200% , Następnie mam 4 arkusze i teraz jak zrobić by podzielić te 1200% w jednym arkuszu na 40% w drugim na 40% w trzecim na 10% i w czwartym na 10%, Proszę o pomoc gdyż mecze sie i nie mogę nic wskórać

    1. Nie wiem czy dobrze rozumiem pytanie, ale formułę odnoszącą się do innego arkusza (Sheet) w ramach tego samego skoroszytu (Workbook), należy poprzedzić nazwą arkusza źródłowego. Jeżeli nazwa ta zawiera spacje, to trzeba ją ująć w cudzysłów (zwykły, podwójny, nie apostrofy).