Czasami zakres komórek do sumowania w Excelu chcemy uzależnić od wartości w jakiejś zewnętrznej komórce – np. chcemy móc wpisać liczbę, która powie ile komórek zsumować.
Wygodnym sposobem na osiągnięcie takiego efektu jest funkcja INDEKS
Jak jej użyć? Poniżej przykład pozwalający zsumować w komórce C1 liczbę komórek z zakresu A1:A10, podaną w komórce B1
Przykład 1
Przykład 2
Formuła wpisana w komórce C1, podającej sumę, to:
=SUMA(A1:INDEKS(A1:A10;B1))
czyli sumujemy od komórki A1 do komórki z zakresu A1:A10, o indeksie wskazanym w komórce B1
Przykład 3
Zakres o zmiennym początku i końcu
Można też oczywiście sumować zakres wynikający z wartości w komórkach – np. tak:
W przypadku tej formuły, zarówno początek jak i koniec zakresu sumowania (tutaj – wiersze 5-8), podawane są poprzez wpisy w komórkach B1 i B2:
=SUMA(INDEKS(A1:A10;B1):INDEKS(A1:A10;B2))
W ten sposób możemy zsumować liczby z dynamicznie zmiennego zakresu komórek. Wartości w komórkach B1 i B2 mogą oczywiście także być wynikiem innych obliczeń, a niekoniecznie wpisania wprost, ręcznie.
Przykład 4
Sumowanie w poziomie (kolumny, zamiast wierszy)
Patent działa także poziomo – poniżej sumowanie w komórce A6, wartości z zakresu określonego w komórkach A3 i A4
i formuła:
=SUMA(INDEKS(A1:J1;A3):INDEKS(A1:J1;A4))
Pingback: Jak sumować w Excelu? Obliczanie sumy komórek w Microsoft Excel
Wiele miesięcy szukałem tego rozwiązania!
Dzięki!